08.04.2016, Vlaky Regiojet CZ

Nová vozidla by stát následně pronajal těm dopravcům, kteří vzejdou z transparentních tendrů na státem či krajem objednávané spoje. Stejný požadavek navrhla na jaře 2015 i Evropská komise České republice.

Radim_JANCURA

Ministerstvo dopravy plánuje předložit Vládě ČR materiál, na základě kterého by stát pořídil nová železniční vozidla financovaná z eurofondů do majetku státu a nikoli do majetku jednoho z dopravců – tedy Českých drah. Jedná se o nové vlaky za 23,84 miliardy Kč, na které evropští daňoví poplatníci dají 85 % ceny, zbylých 15 % spolufinancuje Česká republika z veřejných zdrojů. Tato částka navíc může být až trojnásobně vyšší – vzhledem k tomu, že vláda z důvodu zpoždění infrastrukturních projektů díky EIA hodlá dočerpat evropské peníze zejména na nákup nových železničních vozidel.

Nová vozidla by stát následně pronajal těm dopravcům, kteří vzejdou z transparentních tendrů na státem či krajem objednávané spoje. Stejný požadavek navrhla na jaře 2015 i Evropská komise České republice.

Soukromí železniční dopravci záměr ministerstva dopravy pořídit vozidla do majetku státu vítají a považují jej za správnou a transparentní cestu – a to především z následujících důvodů:

  • Jakýkoliv dopravce může zkrachovat. Během 30 let životnosti souprav může jakýkoliv dopravce včetně Českých drah zkrachovat. ČD se potýkají s extrémním předlužením a permanentně jim hrozí zhoršení ratingu do neinvestičního pásma. Budou-li vozidla v majetku státu, budou ochráněna, nestanou se součástí konkurzní podstaty.
  • Nižší cena díky rozsahu. Mnohé kraje zvažují nákup do svého majetku, nákupy budou roztříštěné. Centrální nákup všech souprav na stát by snížil cenu min o 10 %. Otevřená soutěž oproti takřka přímému zadání pro Škodu Transportation o dalších až 20%.
  • Bezpečné čerpání z OPD2. Podle nařízení Evropského parlamentu 1370/2007 musí i při přímém zadání objednavatel svůj úmysl zveřejnit rok dopředu (tzv. notifikace) proto, aby mohli i doposud neoslovení dopravci reagovat. Výhodnější nabídky dalších dopravců zkomplikují nejen přímé zadání, ale zkomplikují i samotné čerpání eurofondů.
  • Úspora až 8 miliard Kč ročně na dotacích. Nabídky na linku R13 (Brno – Břeclav – Olomouc) ukázaly, jakých úspor lze docílit soutěží na dopravce. České dráhy na této lince doposud žádaly dotace 123 Kč/vlkm, nabídka RegioJet při použití peněz z OPD snížila požadavek jen na 37 Kč/vlkm. Přesto MD odmítlo nabídku RegioJetu a podepsalo smlouvu s Českými drahami za cenu 85 Kč/vlkm. České dráhy dnes od svých objednavatelů dostávají 13 miliard Kč, tuto částku by při pořízení souprav z OPD by bylo možné snížit až o 8 miliard.
  • Transparentní zadání zakázky v dotované dopravě na základě výběrového řízení - garantuje transparentní vysoutěžení státem dotované zakázky, vede k úspoře veřejných peněz; nikoli k zadání bez výběrového řízení jedinému dopravci.

Zabráníme jakémukoli zadání zakázek bez výběrového řízení jednomu dopravci – RegioJet je připraven nakoupit vlaky za 3 miliardy Kč

„Společně s dalšími dopravci jsme informovali premiéra Sobotku, že nákup nových vozidel je zapotřebí schválit tak, aby desítky miliard Kč neskončily bez výběrového řízení u jediného dopravce a ve ŠKODA Transportation. Pokud by k tomu došlo, zamezíme jakémukoli zadání dotovaných vlaků přímo Českým drahám,“říká Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet.

V případě, že by vláda neschválila postup navržený ministerstvem dopravy a prosadil se nákup do majetku dopravce, jsou RegioJet a další dopravci připraveni okamžitě vyhlásit identická výběrová řízení na pořízení souprav jako České dráhy. "Chceme koupit vlaky za tři miliardy, koupíme je tzv. na sklad bez objednávky od státu,"popisuje Radim Jančura, majitel skupiny Student Agency, pod niž železniční RegioJet patří. Na většinu této částky má již RegioJet zajištěno i financování. Tato výběrová řízení budou na rozdíl od ČD zcela férová a otevřená pro všechny výrobce vozidel, jako jsou Siemens, Stadler, Alstom, Bombardier a další. To bude znamenat mnohem výhodnější cenu a otevřeně se ukáže, jak nevýhodné a drahé jsou nákupy od Škody Transportation.  

Na výzvu k čerpání EU peněz se pak přihlásí více dopravců, kteří na základě notifikace budou přinášet zadavatelům výhodnější nabídky, které zadavatelům značně zkomplikují zadání smluv ve veřejném zájmu. Podle nařízení 1370 má právo jakýkoliv dopravce přijít s nabídkou a v případě, že se cítí znevýhodněn, má výslovně podle tohoto nařízení právo se obrátit na soud.