PRAHA, 20. 7. 2016 – Vláda ČR včera přes protesty dopravců a Hospodářské komory schválila dokument o zajištění spolufinancování regionální železniční dopravy bez povinnosti transparentních soutěží. LEO Express a.s. a RegioJet a.s. proto poslali ministrům Danu Ťokovi a Andreji Babišovi a premiéru Bohuslavu Sobotkovi kytice karafiátů, jako symbol z dob socialismu, ukazující návrat k politice pohrdající občanem a férovým podnikáním.
Občané odvedli daně v dobré víře, že s nimi stát naloží zodpovědně a tomu je to jedno
Spravedlivý stát, který se chová jako dobrý hospodář, musí určit, jak mají kraje nakládat s penězi daňových poplatníků při objednávání dotovaných regionálních spojů. Občané odvedli své daně v dobré víře, že s nimi stát naloží zodpovědně, a to se nestane. Jedinou cestou jsou transparentní výběrová řízení, která prokazatelně vedou k úspoře dotací o 20-30 % a k vyšší kvalitě služeb. Vláda chce rozdat desítky miliard Kč – zaváže tím další vlády na 15 let - a nezajímá ji, zda budou využity efektivně. Vláda se tak chová neuctivě k daňovým poplatníkům a nikoli jako dobrý hospodář.
Vláda měla na vybranou, zda zajistí lepší služby, a tedy větší zájem o veřejnou dopravu, nebo de facto schválí, aby peníze daňových poplatníků skončily v bezedné kapse Českých drah. Výběrem druhé varianty se vláda jít proti daňovým poplatníkům, když 45 mld. Kč na 15 let připsala krajům bez podmínky utratit tyto peníze u toho dopravce, který vzejde z výběrového řízení jako vítěz s nejlepší nabídkou.
Na jedné straně vláda komplikuje podnikatelům život elektronickou evidencí tržeb a na straně druhé je jí jedno, jak kraje naloží s miliardami, které jí do zodpovědné správy poskytli občané České republiky.
Uzavření smlouvy bez podmínky soutěží nedává smysl z hlediska veřejných rozpočtů, ani rozvoje služeb pro cestující. Vláda a ministerstvo dopravy tak deklarovaly, že v zájmu zachování dominantní pozice ČD chtějí i nadále bránit otevírání trhu a lepším službám pro cestující. Přitom i ze statistiky ministerstva dopravy jednoznačně vyplývá, že například v loňském roce cestující na železnici přišli právě především díky novým dopravcům, kteří přilákali násobně více cestujících na několika linkách, než České dráhy s více než 7 tisíci spoji denně.
Dalším krokem k likvidaci konkurence je zabránění centrálního nákupu vozidel a preferování nákupu vozidel z Operačního programu doprava do majetku ČD.