Soukromí dopravci se stali motorem rozvoje železnice. Dokáží na železnici přilákat stovky tisíc nových zákazníků ročně
Provoz vlaků RegioJet je ziskový, a to bez dotací na provoz a každoročně zaznamenává vysoký nárůst počtu cestujících. Zároveň RegioJet každoročně přidává další spoje a vstupuje na nové trasy.
Každoročně nové trasy
V letošním roce předpokládá RegioJet, že jeho vlaky v České a Slovenské republice bude celkem cestovat více než 8 milionů cestujících. V prosinci se pak chystá vstoupit na novou trasu z Bratislavy resp. Starého Města a Hodonína přes Břeclav a Brno do Prahy.
Přehled počtu cestujících ve vlacích RegioJet za posledních pět let:
2011 120 tisíc (od 26. 9. 2011)
2012 2,4 mil.
2013 3,44 mil.
2014 4,87 mil.
2015 6,8 mil.
2016 cca 5 mil (od začátku roku do konce srpna 2016), celkový plán více než 8 miliónů cestujících
Soukromí dopravci dokáží přilákat nové cestující
„Ukázalo se, že právě soukromí železniční dopravci jsou motorem získávání nových zákazníků pro železnici. Aktuální růst počtu cestujících se u RegioJetu pohybuje kolem 25 % a za první pololetí 2016 přepravily vlaky RegioJet o více než půl milionu nových cestujících více než v předchozím roce. Na 5 dálkových linkách RegioJet dokázal přilákat o stovky tisíc nových cestujících více než ČD s více než 7 tisíci spoji denně a s masivní televizní reklamní kampaní“, říká Radim Jančura majitel společnosti RegioJet:
Po započtení růstu počtu cestujících u autobusů RegioJet - přilákala žlutá síť v prvním pololetí 2016 více než 1 milion nových cestujících. Je to důkaz, že jedině výběrová řízení, z kterých vzejdou noví dopravci na dotované linky, přinesou masivní nárůst počtu cestujících a efektivní využití investic do modernizace železniční infrastruktury. Pouze noví dopravci mohou být dostatečně obchodně motivovaní a atraktivní v očích nových zákazníků.
5 let konkurence na železnici přineslo to, že dneska na trasách, kde spolu v ČR a SR soupeří více dopravců, dostává cestující v poměru cena / výkon absolutně největší rozsah služeb v Evropě a železnice se stala jedním z těch odvětvích, kde panuje největší konkurenční boj o zákazníka. Zákazník z toho jednoznačně profituje lepší cenou a vysokou kvalitou.
Největší dopravce na trase Praha – Košice a zpět: denně až 3 tisíce cestujících
Pět let po zahájení provozu vypravuje RegioJet na trase Praha – Ostravsko – Košice až 14 vozové soupravy. Na trase Praha – Košice je RegioJet největším dopravcem a denně aktuálně přepravuje až 3 000 cestujících. RegioJet také přispěl k výraznému nárůstu Česko-Slovenské turistické mobility. Například během letošních prázdnin přepravil mezinárodními vlaky jezdící po trase Praha – Košice a zpět více než 175 tisíc cestujících. To je oproti loňskému roku nárůst o 42 % více cestujících, kteří se rozhodli cestovat o prázdninách využít spojů RegioJet na trase Praha – Košice a zpět.
Výraznou pozici zaujímají vlaky RegioJet také na trase Praha – Ostravsko, kde aktuálně přepravují přibližně 40 % cestujících.
Tisíc zaměstnanců, stovky vagónů
V roce 2011 začínal RegioJet s přibližně 70 zaměstnanci a dvěma desítkami vozů. Aktuálně RegioJet zaměstnává v České a Slovenské republice přibližně tisícovku zaměstnanců a vlastní flotilu přibližně 250 vozů – včetně spacích vozů, vozů s dětskou hernou či vozů Astra s obrazovkami systému individuální zábavy v jednotlivých sedačkách. V příštím roce by pak flotilu vozů RegioJet měly doplnit vozy umožňující přepravu jízdních kol, které RegioJet jako první nasadí právě na vlaky jedoucí po trase Praha – Brno – Bratislava a zpět.
RegioJet ročně odvede do státního rozpočtu více než 120 mil. Kč
Podnikání RegioJetu vedle růstu kvality služeb na železnici a klíčovému podílu při získávání nových zákazníků pro ekologickou a moderní železniční dopravu má pro stát také konkrétní finanční přínos a ukazuje, že konkurence na železnici je všestranně výhodná pro stát a daňové poplatníky.
Společnost RegioJet a.s. odvedla za rok 2015 státu do státního rozpočtu na přímých a nepřímých daních, poplatku za dopravní cestu a dalších odvodech více než 122 mil. Kč. Naopak stát RegioJetu vyplatil za nařízené slevy kompenzace ve výši 38 mil. Kč. Celkem tak stát z tržeb z běžné hospodářské činnosti RegioJetu za rok 2015 ve výši 779 mil. Kč získal přibližně 84 mil. Kč, což je přibližně 10,8 % tržeb).
RegioJet za rok 2015 vykázal zisk ve výši 40,9 mil. Kč před zdaněním a i v letošním roce očekává podobný výsledek s tím, že růst tržeb bude přibližně 25 %.
Doplňující informace:
Aktuálně RegioJet provozuje následující dálkové linky:
- Praha - Ostrava - Havířov – Návsí a zpět
- Praha - Ostravsko - Žilina - Košice a zpět
- Praha - Ostravsko - Žilina - Zvolen a zpět
- Praha - Olomouc - Staré Město u Uherského Hradiště a zpět
- Bratislava - Košice a zpět
- a regionální trasu Bratislava - Komárno a zpět
- kromě toho pod značkou RegioJet jezdí od letošního dubna celá žlutá autobusová síť.
Klíčové milníky pěti let provozu vlaků RegioJet:
- 9. 2011 - start provozu vlaků RegioJet
- Prosinec 2011 - zahájení provozů na Slovensko - do Žiliny
- Březen 2012 - zahájení provozu regionálních vlaků Bratislava - Komárno
- Prosinec 2012 - rozšíření počtu spojů
- Říjen 2014 - zahájení provozu na trase Praha - Košice
- Prosinec 2014 - zahájení provozu na trase Bratislava - Košice
- Podzim 2014 - představení nových vozů Astra s individuálními obrazovkami v sedačkách
- Červen 2015 - zahájení provozu nočních vlaků Praha - Košice
- Prosinec 2015 - zahájení provozu spacích vozů, vstup na trasu Praha - Staré Město a Praha - Zvolen