Jestli se jedná o trať páteřní nebo vedlejší, není podstatné. Kraj by díky tomu ušetřil a získal lepší služby a jízdné pro cestující
V Moravskoslezském kraji neexistuje žádná železniční trať, která by nebyla vhodná pro to, aby kraj na ní vyhlásil transparentní a otevřenou soutěž na provozování spojů, které zde objednává a dotuje.
Právě tím, že se jedná o spoje, kde podstatnou část nákladů hradí kraj dneska Českým drahám v podobě dotací, nemůže být ekonomika provozu vlaků na takové trati ztrátová nebo nezajímavá. Naopak – vysoutěžení dopravci by na každé takové trati dokázali fungovat úsporněji a s lepšími službami.
To, jestli se jedná o trať páteřní nebo vedlejší, nehraje žádnou roli. Podstatné je, aby kraj soutěžil tratě, které tvoří provozně ucelené celky zejména z hlediska typů vozidel, které se na tyto tratě nasazují.
Soutěže = úspora na dotacích, lepší služby pro zákazníky a výhodnější jízdné
V České republice je připraveno nejméně 3-5 dopravců – včetně RegioJetu, kteří by určitě projevili zájem o účast v transparentním výběrovém řízení na provozování vlaků na tratích v Moravskoslezském kraji.
Moravskoslezský kraj by měl transparentní výběrová řízení určitě co nejdříve vyhlásit, protože by díky nim získal lepší služby pro zákazníky, těm by mohl nabídnou výhodnější jízdné a vysoutěženému dopravci by zaplatil na dotacích méně, než platí dnes Českým drahám. Cestující by se pak mohli těšit z moderních vlaků a z vysokého standardu služeb, jako je například internet zadarmo ve všech vlacích apod.
„Chytré“ kraje, které chtějí nejlepší nabídky, vyhlásí soutěže co nejdříve
V České republice jsou dopravci aktuálně „natěšeni“ na spuštění transparentních výběrových řízení na dotované spoje, které ukládá také evropská legislativa. Chytré kraje soutěže již připravují a využijí potenciálu „hladového“ trhu, kde se dopravci budou předbíhat v nabídkách a tyto kraje díky tomu více ušetří a zákazníci dostanou lepší služby. Při vyhlašování soutěží by kraje měly postupovat následujícím způsobem:
- Nesoutěžit celé území kraje jako celek, ale rozdělit kraj geograficky na 2-4 části v rozsahu 1-3 mil. vlkm. a tyto provozně ucelené soubory pak soutěžit. Zvlášť by měl kraj soutěžit také tratě s motorovou a elektrickou trakcí. Je to klíčové jak z hlediska umístění potřebného zázemí pro provoz, tak z hlediska zachování konkurenční pestrosti v rámci jednoho kraje. Podobně jako v autobusové dopravě i na železnici povede různost několika dopravců v rámci kraje k jejich motivaci nabízet ještě lepší služby – i když si nebudou přímo konkurovat na stejných tratích. Nedojde tak k vyměnění monopolu ČD za monopol jediného vysoutěženého dopravce. Kraj bude moci porovnávat, s kým se mu lépe spolupracuje.
- Kraj by měl počítat u soutěží standardně s časovým horizontem kolem tří let do doby, než na tratích začne jezdit vysoutěžený dopravce. Je to zejména s ohledem na čas nezbytný pro výrobu nových vlaků, která je 2-3 roky. Zcela nové vlaky by měl kraj po vysoutěžených dopravcích požadovat zejména v případě tratí s elektrickou trakcí.
Aleš ONDRŮJ
tiskový mluvčí
ales.ondruj@studentagency.cz
+420 603 523 053