- V posledních pěti letech nejvíce vzrostl zájem o letenky do oblasti Indického oceánu na Mauricius, do Asie o Vietnam
- Za posledních deset let zlevnily letenky do dálných asijských destinací v průměru o 2 500 korun
- 40 % zákazníků STUDENT AGENCY mířících do jihovýchodní a jižní Asie volí pro začátek cesty vídeňské letiště
Zájem o cesty do Asie vzrostl především v uplynulých deseti letech. Při pohledu do statistik je vidět, že v prvních letech uplynulé dekády zákazníci nejvíce cestovali do evropských metropolí, velkých měst či USA. S otevřením snazšího spojení do oblasti východní, jihovýchodní a jižní Asie, přímé linky do Dubaje a Kataru doplnily přímé spojení do Moskvy, se zvedl zájem o cesty do Thajska a dalších destinací.
„Zatímco Bangkok, jako cílová destinace, se objevil v našich žebříčcích prodejů na předních příčkách už před rokem 2010, o cesty na Srí Lanku byl výraznější zájem až v roce 2013 a o v současnosti oblíbené Bali ještě o 3 roky později,“ zmiňuje obchodní ředitelka letenek od STUDENT AGENCY Věra Janičinová. Co se Srí Lanky týče, prodej letenek na portále letenek od STUDENT AGENCY vzrostl za deset let čtyřnásobně, letenek na Bali trojnásobně.
V posledních letech například u Thajska sleduje STUDENT AGENCY mírnější růst zájmu, od roku 2017 je počet prodaných letenek téměř neměnný. „Thajsko kraluje žebříčku asijských destinací a na tom se ani v následujících letech pravděpodobně nic nezmění. Nicméně klesá zájem o letenky do Bangkoku, naopak si zákazníci kupují letenky např. na Phuket a Ko Samui,“ doplňuje Janičinová. Přesto, počet zákazníků mířících do Asie roste. V posledních deseti letech se zvýšila jejich fluktuace – objevují se nová letoviska, turisté mají více možností výběru a cestují do více rozmanitých zemí.
Navíc tyto oblasti již nejsou vyhledávané zákazníky letenek od STUDENT AGENCY pouze v zimě. „Letenky do asijských oblastí za posledních deset let zlevnily v průměru o 2 500 korun, díky novým linkám, vstupu nových dopravců, se zkrátila doba cesty do oblasti a je komfortnější,“ zmiňuje ředitelka letenkového oddělení STUDENT AGENCY. Nejvíce letenek do asijských destinací se dlouhodobě prodává od září do března, nejsilnější měsíc v prodejích je leden.
Rostoucí obliba? Ostrovy v Indickém oceánu a Vietnam
Skokany desetiletí jsou mezi exotickými destinacemi z oblasti Indického oceánu Mauricius, Maledivy a Zanzibar, kdy je ze statistik vidět, že u prvního zmiňovaného ostrova zaznamenali prodejci STUDENT AGENCY růst zájmu za deset let asi 200krát! „Zatímco na počátku desetiletí se jednalo o jednotlivce, kteří zakoupili letenky na ostrov při pobřeží Afriky, v roce 2018 se na Mauricius vypravilo dokonce více našich zákazníků než na populární Bali,“ upozorňuje na rostoucí oblibu destinací Janičinová.
Na popularitě v posledních letech stoupá Vietnam, zákazníci létají do Ho Či Minova města a Hanoje. „V žebříčku prodeje exotických destinací v oblasti Indického oceánu je Vietnam v našich statistikách prozatím na šesté příčce. Zajímavé je, že letiště v Ho Či Minově městě je tím nejrušnějším v zemi a rychle roste, naši zákazníci přesto míří častěji do Hanoje. Od roku 2015 jsme zaznamenali růst zájmu o letenky do Vietnamu o 100 % a očekáváme, že tento zájem teď ještě vzroste. Silná skupina cestujících mezi Českou republikou a Vietnamem je také početná vietnamská menšina žijící u nás,“ dodává Janičinová s tím, že zákazníky často láká i sousední Kambodža. Zemi zákazníci podle ní nejčastěji navštěvují při příležitosti cesty do Vietnamu, který má lepší dopravní infrastrukturu.
U všech linek do asijských destinací STUDENT AGENCY zaznamenalo růst zájmu vždy s otevřením nové, rychlejší a komfortnější linky. Například do Thajska velké množství zákazníků míří z vídeňského letiště, odkud EVA Air, Austrian Airlines a Thai Airways obsluhují přímé letecké spojení do Bangkoku.
Vídeňské letiště je obecně tím nejvyhledávanějším zahraničním letištěm pro odlety u našich zákazníků, odlétá z něj asi pětina ze všech. U asijských destinací toto číslo roste až ke 40 %, a to především kvůli nižší ceně letenek.
Zajímavostí ze statistik je také rostoucí zájem našich zákazníků o návštěvy asijských velkoměst jako je Tokio, Hongkong, Kuala Lumpur, Singapur či Soul. U všech zmíněných jsme v posledních pěti letech zaznamenali růst zájmu o koupi letenek alespoň o polovinu, nejvíce u Tokia – 120 % (nejvyšší meziroční nárůst mezi lety 2018 a 2019).