"Dominantní soutěžitel má zakázáno dlouhodobě nabízet své služby za podnákladové ceny, aby
neblokoval vstupu nových soutěžitelů na trh", vysvětluje Mgr. Markéta Peňázová, specialistka na
soutěžní právo a právní zástupce RegioJet a.s. „Přestože byla linka Praha - Ostrava, především díky
ztrátovému pendolinu, pro monopolního dopravce dlouhá léta ztrátová, přistoupily České dráhy týden
po vstupu RegioJetu na trh ke snížení svých cen o 20-30 % pod ceny nového dopravce a na této úrovni
je drží do dnešního dne. Cílem těchto predátorských cen očividně je vyloučit RegioJet a.s. jako
jediného konkurenta z trhu. Vedení Českých drah navíc v médiích uvedlo, že provoz této linky budou
financovat na úkor jiných linek, které v České republice na základě objednávky Ministerstva dopravy
a krajů a se státními dotacemi ve výši 12 miliard Kč provozují. Jedná se o nepřípustné křížové
financování, které fakticky umožňuje dominantovi na přechodné období snížit své ceny pod své
náklady, neboť vzniklou ztrátu pak dominant financuje z jiných provozů, a následně z navýšení cen
poté, co se mu podaří konkurenta z trhu vytlačit. Kroky Českých drah vůči RegioJetu jsou čítankovým
příkladem zneužívání dominantního postavení, proto vítám zásah ze strany ÚOHS“, doplňuje Mgr.
Markéta Peňázová.