Úřad na ochranu hospodářské soutěže se zabýval podnětem společnosti Asiana, která se v roce 2007 rozhodla vstoupit autobusy na relaci Praha – Brno a začala na této lince nabízet jízdné za 50 Kč. Student Agency na tento krok tehdy zareagovala a na určitých spojích zavedla pro držitele tzv. kreditových jízdenek možnost kupit si jízdenku také za 50 Kč. Použila tak naprosto běžný nástroj – akční cenu pro určitou skupinu zákazníků. Spoje společnosti Asiana nebyly úspěšné; linku nakonec opustila. ÚOHS ale tento týden rozhodl, že Student Agency jako tzv. cenový dominátor neměla právo nabídnout zákazníkům jízdenky také za cenu 50 Kč a udělil Student Agency pokutu ve výši přibližně 6 milionů Kč.
Pětice hlavních nesmyslů, spojených s rozhodnutím ÚOHS:
-
CHYBNĚ VYMEZENÝ TRH: Celý přepravní trh mezi Prahou a Brnem zúžil slepě pouze na autobusové spoje. Úřad rozhodl, že autobusy, vlaky a osobní automobily si vzájemně nekonkurují. Přitom právě vlaky a autobusy jsou přímými konkurenty, mezi kterými zákazníci běžně volí. Dokonce i zaměstnanci ÚOHS sami přiznali, že na svých cestách do Prahy střídavě používají autobus, vlak i osobní automobil.
-
POMINUTÍ JINÝCH LEVNĚJŠÍCH NABÍDEK: České dráhy v té době na trase Praha – Brno nabídly jízdné za 35 Kč (Šťastná Eliška); přesto ÚOHS odmítnul tuto cenovou nabídku vzít v potaz.
-
ZNEUŽITÍ ÚSPĚŠNOSTI SLUŽEB STUDENT AGENCY: Mnohé argumenty ÚOHS jsou postaveny na hlavu – například: služby společnosti Student Agency označil za dlouhodobě kvalitní, což vede zákazníky k loajalitě a z pohledu úřadu je toto problém pro volnou soutěž.
-
NERESPEKTOVÁNÍ POSTUPŮ EU V OBLASTI VOLNÉ SOUTĚŽE: Jediným argumentem ÚHOS pro určení tzv. dominance Student Agency na lince Praha – Brno byl chybně kalkulovaný tržní podíl. Evropská komise ve svých pravidlech pro ale říká, že samotný tržní podíl nemůže být jediným hlediskem. Každý případ je specifický a je zapotřebí zabývat se dalšími faktory, jako jsou bariéry vstupu na trh atd. Ty ale úřad odmítnul zkoumat.
-
VYTVOŘENÍ PRECEDENTU CENOVÉ PASTI: ÚOHS svým rozhodnutím vytvořil precedent, kdy říká, že větší dopravce nemá možnost na vývoj trhu reagovat akční cenovou nabídkou – a to ani v omezeném rozsahu. Zákazníci většího operátora tak nemají možnost dočkat se akčních marketingových nabídek a tím se dostávají do tzv. cenové past
-
AROGANCE a neochota zkoumat důkazy předložené během šetření. ÚOHS vzkázal Student Agency, že má právo se dalšími důkazy nezabývat a odmítl provést další šetření.
Student Agency s tímto rozhodnutím ÚOHS nesouhlasí, ale považuje ho za precedent, který říká, že větší operátor (dominantní dopravce) nemůže na vstup dalších subjektů na trh reagovat úpravou ceny.
„Toto rozhodnutí nám de facto otevírá cestu na železnici. Budeme se moci opřít o garanci toho, že na nás nikdo nebude moci zaútočit nižší cenou. ÚOHS tímto de facto nařizuje Českým drahám zrušit nabídky typu eLiška na trase, na kterou vstupujeme my jako nový operátor“ říká Radim Jančura.
STUDENT AGENCY
Aleš Ondrůj
Marketingová komunikace a public relation
ales.ondruj@studentagency.cz
+420 603 523 053