- Zájem o zájezdy v režimu First minute meziročně opět vzrostl. Češi navíc letos ve větší míře investovali do luxusnějších dovolených. V průměru utratili o deset procent více než vloni.
- Místo polopenze Češi letos častěji vyhledávali pobyty all inclusive – a to v kvalitnějších, lépe hodnocených a tedy i dražších tříhvězdičkových i čtyřhvězdičkových hotelech.
- Průměrná cena letecké dovolené, kterou si klient koupil v předstihu, vzrostla z loňských 14 900 Kč za osobu na 15 700 Kč za osobu.
- Nejpopulárnější destinací všech letošních předprodejů je Řecko. Češi po poklesu zájmu v minulých letech znovu vracejí také do arabských zemí. Dovolenou v Egyptě, Spojených arabských emirátech nebo Tunisku si v režimu First minute koupilo až o 40 procent více klientů než vloni.
V neděli skončilo hlavní období nejvýhodnějšího nákupu dovolené s předstihem a první výsledky ukazují, že Češi letos nakupovali v režimu First minute více než vloni. Rozhodli se také dopřát si luxusnější zájezd. Ukazují to výsledky prodejů First minute zájezdů portálu Dovolena.cz, který sdružuje nabídku více než 350 českých a zahraničních cestovních kanceláří a patří tak mezi největší české cestovní agentury.
Zatímco v minulosti velká část Čechů volila levnější pobyty s polopenzí, letos se v předprodejích dvě třetiny zákazníků rozhodly pro pobyt all inclusive, kde jsou všechny služby – vedle ubytování také jídlo, nápoje nebo zábava v resortu – zahrnuté v ceně zájezdu.
Mnohem vyšší nároky měli letos klienti také na ubytování – i mezi tříhvězdičkovými hotely vyhledávali ty nejlépe hodnocené, s kvalitnějšími službami a nadstandardním vybavením a byli ochotní si za ně připlatit. Průměrná cena leteckého zájezdu prodaného v režimu First minute se tak navýšila z loňských 14 900 korun za osobu na 15 700 korun za osobu. Na dražší dovolenou Češi kývli například díky dobrému hodnocení hotelu, modernímu vybavení, bazénu se skluzavkami nebo animačním programům pro děti.
„V období od 1. prosince 2014 do 15. března 2015, kdy cestovní kanceláře nabízely zájezdy v akčním režimu First minute, se obrat portálu Dovolená.cz navýšil téměř o deset procent. Je to dáno vyšším zájmem Čechů o tento typ cenově výhodných nabídek, ale především tím, že se za letošní dovolenou rozhodli utratit více peněz,“ komentuje nárůst prodejů v režimu First minute obchodní ředitelka portálu Dovolená.cz Eva Sedlmajerová.
I letos se potvrdil trend z roku 2014 – Češi vyrážejí na kratší pobyty. Polovina klientů si na portálu Dovolena.cz koupila osmidenní zájezd, s velkým odstupem pak následovaly jedenácti- a dvanáctidenní pobyty.
Skokani roku: Egypt, Spojené arabské emiráty a Tunisko
Oproti minulým sezónám se letos v předprodejích mezi nejvyhledávanější destinace vrátila letoviska v Egyptě a v Tunisku, hitem letošního roku jsou také Spojené arabské emiráty. Prodeje zájezdů do Egypta meziročně vzrostly o 35 procent. „Opětovný zájem Čechů o Egypt přisuzujeme především klidné situaci v zemi. I když byla letoviska bezpečná vždycky, Češi si v minulých letech raději zájezd koupili až na poslední chvíli, aby měli jistotu, že se v zemi nic neděje. Teď už pro tyto obavy není důvod a řada Čechů se tak do lákavé destinace rozhodla vrátit,“ popisuje Eva Sedlmajerová.
Egypt představuje pro Čechy exotickou destinaci, které je ale zároveň dost blízko na to, aby tam vedle párů létaly i rodiny s dětmi. Největší výhodou Egypta je stabilní počasí, de facto celoroční turistická sezóna a bohaté možnosti pro potápění a šnorchlování. „V režimu First minute navíc cestovní kanceláře nabízely all inclusive pobyty za skvělé ceny. Tím motivovaly klienty k brzkému nákupu a výrazně tak nastartovaly období předprodejů,“ říká Eva Sedlmajerová s tím, že Egypt je ideální volbou v poměru cena/kvalita.
Vedle Egypta se letos nebývalé oblibě těší také Spojené arabské emiráty (SAE). „Trojnásobný nárůst zájmu o Dubaj a další lokality v SAE přisuzujeme tomu, že vloni byla zrušena vízová povinnost s některými zeměmi EU, mimo jiné také s Českou republikou. Klientům tak odpadla povinnost vyřizovat víza a především platit za ně poplatek 1 700 korun na osobu. Díky tomu pro Čechy výrazně klesla celková cena zájezdu. Další úsporu pak aktuálně představují levné letenky do Dubaje. Jejich cenu na začátku roku srazila na historické minimum cenová válka mezi leteckými dopravci,“ vysvětluje Eva Sedlmajerová.
O 40 procent vzrostly také předprodeje zájezdů do Tuniska. „Oproti období před třemi nebo čtyřmi lety Tunisané hodně zapracovali na kvalitě ubytování i nabízených služeb. Cestovní kanceláře už prozkoumaly tamní trh a dnes mají opravdu kvalitní nabídku hotelů. V Tunisku – podobně jako v Egyptě – čeští zákazníci vyhledávají především čtyř- a pětihvězdičkové hotely s all inclusive službami,“ doplňuje Eva Sedlmajerová.
Meziročně se mírně navýšily prodeje také do Bulharska. Pro Čechy je Bulharsko velmi lákavé především kvůli výhodným cenám, příjemnému počasí a širokým plážím vhodným i pro malé děti. „Zájem Čechů o dovolenou v největším pobřežním letovisku – Slunečném pobřeží - je tak velký, že řada cestovních kanceláří jej v atraktivních termínech pravděpodobně vyprodá už před začátkem sezóny. Do nabídky last minute zájezdů se tak některé hotely na Slunečném pobřeží vůbec nedostanou,“ upozorňuje Eva Sedlmajerová. Klienti, kteří si chtějí užít dovolenou v Bulharsku, by si proto měli s nákupem pospíšit.
Překvapení sezóny: Přes cestovky pojede autem víc lidí do Itálie než do Chorvatska
V absolutních číslech zůstává pro ty, kteří chtějí k moři letět, nejoblíbenější Řecko. V
minulých letech prodeje výrazně poklesly kvůli ekonomické krizi v zemi, vloni se Řecko znovu
vrátilo do hry.
„Klienti se do Řecka vracejí opakovaně. Každý ostrov je totiž úplně jiný a klient má pocit, že
pokaždé jede na nové místo. Zároveň se ale může těšit na typickou atmosféru, jídlo i pohostinnost
Řeků,“ objasňuje oblibu Řecka Eva Sedlmajerová. Do trojice nejoblíbenějších destinací patří
také Turecko a Španělsko, především pak ostrovy Mallorca a Ibiza.
Ti, kteří chtějí jet na dovolenou autobusem nebo vlastním autem, v předprodejích nejčastěji volili Itálii. Ta v prodejích v režimu First minute předstihla oblíbené Chorvatsko jen o pár procent. Ztráta Chorvatska může být dána tím, že Češi se často vracejí na stejné místo a v dalších sezónách se domlouvají s ubytovateli přímo. I u těchto pobytů ale platí, že Češi ve srovnání s minulými sezónami vyžadují kvalitnější ubytování v těsné blízkosti pláže.
Dovolená online
Při výběru dovolené Čechy stále častěji zajímá vedle kvality ubytování a ceny pobytu také vybavení hotelu. Animační programy pro děti nebo dostupnost skluzavek v rámci hotelového komplexu jsou běžným požadavkem většiny klientů. V období letošních předprodejů byl jedním z nejčastějších dotazů (zejména mladší generace klientů do 35 let) dotaz na dostupnost internetového připojení, případně jaký je za něj poplatek. Na dovolenou si mladí Češi sice příliš často neberou notebook, ale tablety a/nebo chytré telefony jsou výbavou téměř každého z nich a online chtějí být i během svého pobytu v zahraničí.
Některé hotelové řetězce na tento požadavek pružně zareagovaly a například hotely SunConnect Resorts umožňují Wi-Fi připojení v celém hotelu zdarma, ale nabízejí i internetové koutky se zábavou určenou dětem, teenagerům i dospělým (elektronické hry nebo knihy). Některé hotely navíc vytvářejí vlastní aplikace, které klienta informují, že právě začíná některá z volnočasových aktivit, nebo mu umožňují rezervovat místo v restauraci přímo z jeho tabletu.
Ostatně internet za posledních pět let dramaticky změnil návyky Čechů také při výběru a nákupu dovolené. Drtivá většina klientů si destinaci, hotel i konkrétní typ pobytu vybere přes internet a na pobočku pak přicházejí maximálně s tím, aby zájezd zaplatili. Často ale i samotná platba proběhne online. „Klienti zjistili, že díky jednoduchému systému mohou na webu Dovolena.cz na jednom místě srovnávat nabídku do vybraného hotelu od českých, německých nebo rakouských cestovních kanceláří. Okamžitě vidí, jaká je cena při odletu z Prahy, Brna nebo Vídně a také jaké služby jsou do ceny zájezdu zahrnuty. Na základě svých preferencí si mohou vybrat, co jim vyhovuje nejlépe z hlediska služeb, termínu nebo místa odletu. Online srovnávače jsou jedinou možností, jak rychle projít nabídky několika stovek cestovních kanceláří a najít tu, která je klientovi šitá na míru,“ popisuje výhodu online výběru oproti klasickému katalogu Eva Sedlmajerová.
Vzorní Češi: Pojištění léčebných výloh a storna zájezdů má v rámci First minute prodejů přes 80 procent klientů
Češi patří z pohledu pojišťování se před dovolenou mezi evropské premianty. Už v loňské sezóně předprodejů společně s nákupem dovolené 75 procent klientů současně investovalo také do pojištění léčebných výloh a také storna zájezdu. V aktuálních předprodejích se toto číslo navýšilo na 80 procent klientů. „Pojištěnost našich klientů patří k nejvyšším na trhu. I když má řada klientů cestovní pojištění jako službu např. ke svojí kartě, raději si připlatí na dobu dovolené za pojištění léčebných výloh, kde není stanovena maximální výše plnění. Klient tak má jistotu, že i když se mu stane nějaký úraz, bude ošetřen a nebude muset zdravotnickému zařízení doplácet horentní sumy,“ vysvětluje Eva Sedlmajerová.
Při nákupu zájezdů z režimu First minute drtivá většina klientů volí také pojištění storna zájezdu. „S malými dětmi si při nákupu dovolené v několikaměsíčním předstihu nikdo nemůže být jistý, že děti zrovna před odjezdem neonemocní a neznemožní tak odjezd rodiny na dovolenou. Zdravotní komplikace ale mohou potkat i dospělého a investice do pojištění storna v řádu několika stovek korun u zájezdu v hodnotě několika desítek tisíc korun se rozhodně vyplatí,“ uzavírá Eva Sedlmajerová.