Tyto autobusy jsou určeny výhradně pro provoz na linkách IC Bus Praha – Mnichov a Praha – Norimberk – Mannheim, které STUDENT AGENCY provozuje pro Deutsche Bahn (německé dráhy). Autobusy jsou vyrobeny v bílo-červeném korporátním zbarvení DB Bahn – s označením, že jsou provozovány STUDENT AGENCY a mají rovněž české registrační značky. Nasazeny do provozu budou od 26. května 2014.
„Je to další krok ve strategickém partnerství mezi STUDENT AGENCY a Deutsche Bahn, které na provozování těchto autobusových linek trvá již od prosince 2011,“ říká Ivana Kašická, ředitelka autobusové dopravy STUDENT AGENCY a dodává: „Byli jsme prvním partnerským zahraničním dopravcem mimo struktury DB, kterého si tato společnost vybrala pro takto blízkou formu spolupráce. Její neustálé rozšiřování o nové spoje a nová vozidla ukazuje, že se tento model více než osvědčil.“
„Autobusy Setra zcela vyhovují požadavkům Deutsche Bahn. V Německu jde o dlouholeté partnerství, které plní nejvyšší očekávání cestujících z hlediska technologií, bezpečnosti a pohodlí. Nyní cestování těmito autobusy bude nabízeno také ve spolupráci STUDENT AGENCY a DB Bahn na linkách IC Bus, které spojují Českou republiku s klíčovými městy v Německu,“ uvedl Jan Čížek, zástupce značky Setra v České republice.
Díky novým autobusům se na autobusových linkách DB Bahn, o které je stále rostoucí zájem, dále navýší přepravní kapacita – a to o cca 22 %. Doposud zde STUDENT AGENCY nasazovalo jednopodlažní autobusy Irizar – rovněž v barvách DB s kapacitou 60 sedaček. Nové dvoupodlažní autobusy SETRA nabídnout až 73 míst k sezení (v prodeji je možné zakoupit až 72 míst) – součástí vybavení je také prostor pro přepravu vozíčkářů či malá kuchyňka. Vstup do spodního patra je nízkopodlažní. 8 autobusů bude nasazeno v rámci turnusové potřeby, devátý bude určen pro posily a jako záloha. Celkově se jedná o investici přesahující 110 milionů Kč a počet autobusů ve flotile STUDENT AGENCY tak bude činit přes 160.
Linky Praha – Mnichov a Praha – Norimberk – Mannheim jsou autobusové linky IC Bus DB Bahn, které pro tohoto největšího železničního dopravce v Evropě provozují autobusy STUDENT AGENCY. Tato úspěšná spolupráce již trvá déle než dva roky (od prosince 2011). Od 15. 12. loňského roku se norimberská linka rozšířila až do Mannheimu a nově je na ní také povolena i tzv. vnitrostátní doprava právě z Norimberku do Mannheimu. Autobusy STUDENT AGENCY ve spolupráci s DB Bahn se tak staly prvními autobusy českého dopravce, ve kterých je na území Německa povolena vnitrostátní doprava. Všechny tyto linky provozované autobusy STUDENT AGENCY pro DB Bahn jsou začleněny do systému vlakové dopravy DB Bahn. Cestující si tak na vlakovou jízdenku v kterékoli pokladně na železničním nádraží kdekoli v Evropě může zakoupit přepravu těmito autobusovými spoji.
Špičkové technologie na palubách nových autobusů SETRA
Bezbariérové dvoupatrové autobusy jsou prvními vozy tohoto typu ve vozovém parku STUDENT AGENCY, jsou vybaveny moderním pohonem šetrným k životnímu prostředí z generace BlueEfficiency Power. Nový řadový stojatý šestiválec OM 471 se vstřikování Common Rail poskytuje výkon 375 kW (510 k), který přenáší osmistupňová automatizovaná převodovka MB GO 250-8 PowerShift 3.
Motor plnící emisní normu Euro 6 používá technologii BlueTec-6 vyvinutou společností Mercedes-Benz, která omezuje emise pevných částic na mez detekovatelnosti, oxidy dusíku jsou vstřikováním AdBlue za katalyzátor SCR přeměňovány na zdraví neškodné složky vzduchu. Výsledkem je další snížení emisí škodlivin ve srovnání s motory Euro 5: přibližně o 80 % u oxidů dusíku a 66 % u pevných částic. Společně s vynikajícími hodnotami spotřeby paliva se snížila také spotřeba motorového oleje nových motorů přibližně na polovinu hodnoty.
Bezpečnosti je věnována velká pozornost. Karoserie autobusu Setra S 431 DT díky zesíleným sloupkům A-nula a jasně definované konstrukci rámu je také vyvinuta pro splnění nárazového testu kyvadlem, který bude vyžadován podle evropské směrnice ECE-R 29. Segmenty rámu karoserie jsou dodávány z českého výrobního závodu EvoBus Bohemia v Holýšově.
Vedle tradičních bezpečnostních systémů jako Antiblokovací systém (ABS), Elektronický stabilizační program (ESP®) aRegulace prokluzu kol (ASR), které jsou z hlediska aktivní bezpečnosti dnes již samozřejmostí, nabízí výbava nových autobusů celou řadu inovativních prvků: Tempomat k regulaci odstupu vozidel (ART) s aktivním brzdovým asistentem druhé generace Active Brake Assist (ABA 2) aAsistent jízdy v jízdních pruzích (SPA). Bezpečnost byla podmínkou číslo jedna také při konstrukci kokpitu řidiče, který je zaměřen na pozornost při řízení a ergonomii. Palubní deska je přehledná a zobrazuje mnoho potřebných údajů o vozidle a jízdě, ke snadnému ovládání slouží multifunkční volant.
Interiér nabízí komfortní sezení pro 72 cestujících v horním a dolním podlaží. Uspořádání sedadel je zaměřeno na maximální pohodlí při cestování, a proto poskytuje větší prostor mezi sedadly – s rozestupem 820 mm. Příjemné prostředí na palubě poskytuje světlý interiér se sedadly Setra Voyage v modré barvě, podlaha v dekoru dřeva a integrovaná klimatizace TopAir, která optimálně reguluje teplotu pro obě paluby a místo řidiče. Na dolní palubě jsou k dispozici stolky a face-to-face sezení, které je vybaveno tříbodovými pásy pro případné bezpečné uchycení dětských sedaček, je zde myšleno i na nejmenší cestující.
Velkým krokem je i bezbariérovost IC autobusů. Snadný nástup do autobusu pro cestující na invalidním vozíku je umožněn přes sklopnou rampu v rozšířených zadních dveřích, na palubě je pak místo pro vozík s bezpečnostním zádržným systémem a intercomem k přivolání obsluhy. Zrakově postižení cestující nalezenou číslování sedadel v Braillově písmu jako důležitou informaci pro orientaci.
Cestujícím k příjemnému cestování poslouží, zásuvky 230 V pro napájení elektronických zařízení během přepravy, wifi připojení zdarma po celé délce trasy a samoobslužný automat na nápoje a malé občerstvení.