Jakmile jsme zveřejnili náš úmysl zdražit o 10 Kč, mnoho klientů nám napsalo, že pro ně není tak
rozhodující desetikoruna, ale spíše fakt, že pokud si místo nezarezervují včas, do autobusu se
často nedostanou. Tento názor nám potvrdila i anketa umístěná na našich webových stránkách, kde
většina cestujících souhlasí snavýšením ceny o dalších 10 Kč, tedy celkem o 20 Kč, s tím, že
přibude počet spojů, a s tím, že budeme nasazovat více velmi ztrátových posilových autobusů.
Proto jsme se rozhodli, že navýšíme cenu nikoliv od 17.9. o 10 Kč, ale až od 8.10.2007 rovnou
o 20 Kč. Na oplátku nasadíme více autobusů, které nám výrazně zhorší ekonomiku linky, a budeme více
posilovat. Je třeba mít napaměti, že i tak bude nutné si rezervovat spoje včas, protože spoje ve
špičkách budou mít i po tomto pozitivním opatření velmi vysokou naplněnost.
Nové spoje ve špičkách a o víkendech
Proto jsme se rozhodli přidat na libereckou linku autobusy, které by pomohly především v době
špiček, tedy ráno do Prahy, odpoledne z Prahy. Tím jsme získali spoje v 8:00 z Liberce, v 15:30 a
18:30 z Prahy. Dále jsme posílili spoje o víkendech, v sobotu už jezdíme pravidelně každou hodinu,
v neděli odpoledne dokonce každou půlhodinu.
Ač se celkový počet spojů příliš nenavýšil, zhuštění jejich četnosti ve špičkách zvedlo
náklady o více jak 10%, protože bylo nutné navýšit počet autobusů použitých na této lince o 20%.
Více posil
Kromě navýšení počtu autobusů jsme se rozhodli, že navýšíme i počet posil na 20 otoček za
týden. Za tyto spoje cestující platí stejně jako u žlutého autobusu, na palubě však není stewardka
ani žádný nadstandardní servis. Logicky se zdá, že by jízdné mělo být lacinější, opak je však
pravdou…. Liberecká linka je naše jediná linka, která je vytížena vždy jedním směrem. Tedy ráno do
Prahy plno, ráno z Prahy poloprázdno. Odpoledne z Prahy plno, odpoledne z Liberce téměř prázdno.
Naše ostatní linky jsem na tom mnohem lépe – jsou plné ráno i odpoledne v obou směrech, proto také
na lince Brno – Praha zaplatíte za tento „economy“ spoj o 10 Kč méně.
Také posilové autobusy na liberecké lince jsou využívány vždy jen jedním směrem, zpět jedou
vždy naprosto prázdné. Na tuto práci si najímáme smluvní dopravce, kteří nám účtují 5500 Kč + 19%
DPH za autobus o kapacitě 49 míst. Pokud tedy 5500 Kč vydělíte 49 místy, dostanete 112 Kč.
Zohledníme-li slevy pro děti, důchodce a ZTP, připočteme-li 5% DPH, jsme na ceně 130 Kč, tedy 40-50
Kč nad cenou jízdenky a to v případě, že jede bus plně obsazen.
Tím, že jsme na této lince zůstali prakticky sami, bereme jakou svou morální povinnost odvést
všechny cestující, které se nám do žlutých busů nevešli a které kdysi odvážela konkurence. Není
však již v našich silách dotovat tyto spoje ze zisků z jiných linek.
Nezneužíváme tímto téměř monopolního postavení na této lince?
Nikoliv. Cena jízdného klesla na této lince sice za poslední 2 roky sice až na neuvěřitelných
50-60 Kč, ale to bylo jen díky tvrdému boji mezi Hotlinerem, ČSAD Liberec a Student Agency. Jak se
říká, dva (v tomto případě tři) se perou, ostatní se smějí. Na tvrdém konkurenčním boji vydělali
především cestující. Cena se snížila, kvalita vzrostla.
Nebyli jsme ti, kteří jako první snižovali ceny až na tuto úroveň, jen jsme reagovali na
snížení ceny konkurence. Naší filozofií je mít srovnatelné ceny ale vyšší kvalitu služeb. Takže nám
nikdo nemůže vyčítat, že jsme nízkou cenou konkurenci vytlačili, protože to byla právě konkurence,
která ceny snižovala. My jsme spustili linku 1.2.2005 a to za cenu 80 Kč. Je pravda, že jsme
jezdili 14 dnů za 1 Kč, ale toto byl náš krátký protest proti nevpuštění našich autobusů na
autobusové nádraží, po 14 dnech šla cena opět nahoru na 80 Kč.
Jak se jezdilo před vstupem Student Agency na libereckou linku?
Před naším vstupem byla situace na této lince nelichotivá. ČSAD Liberec jezdila za 78 Kč + 12
Kč místenka + 10 Kč zavazadlo, tedy za 90-100 Kč. Většina autobusů byly postarší Karosy. Našim
vstupem klesla cena, zlepšila se kvalita a hlavně jezdíme mnohem častěji, naše autobusy mají větší
kapacitu. I časy odjezdů díky nám dostaly řád, jezdíme každou hodinu, nyní dokonce ve špičkách
každých 30 minut. Nabídli jsme jednoduchý rezervační systém, s použitím kreditové jízdenky i po
tomto zdražení budete cestovat za skvělých 80 Kč, což je min. o 10 Kč méně, než před 2,5 lety, kdy
byly náklady lacinější.
Nové autobusy na lince Liberec - Praha
Ač autobusy na lince Liberec – Praha ještě nemají ani 3 roky, budou po skončení leasingu v
průběhu příštího roku nahrazeny autobusy značky Scania. Stávající autobusy budou prodány do
zahraničí.
Novinky
Připravujeme výměnu stávajícího videosystému, který má nahradit poruchový systém na bázi DVD.
Právě testujeme nový systém, který je užíván výhradně v luxusních rychlovlacích v některých zemích
Západní Evropy. Obzvláště na krátkých linkách se potýkáme s malou nabídkou pořadů od distributorů
ve stopáži do 45 minut. Kromě seriálu Přátelé budete moci sledovat televizní zprávy. Nový systém
podporuje vícejazyčný dabing, takže brzy cestou do Prahy můžete trénovat angličtinu.
Děkujeme za pochopení
Radim Jančura
Ředitel Student Agency
Vážení klienti, před několika týdny jsme oznámili, že počínaje 17.9. jsme nuceni zdražit cenu
jízdného o 10 Kč. Důvody jsou zřejmé – linka z Liberce do Prahy je naší jedinou linkou, kterou jsme
nezdražili v lednu tohoto roku z důvodu úhrady mýtného na našich dálnicích. V roce 2006 jsme
apelovali na vládu, aby zvážila vybírání mýtného u autobusů (v Německu kamiony také platí mýto,
autobusy nikoliv), jakožto veřejné dopravy, kterou by stát měl podporovat, nikoliv ji uměle
zdražovat. Krom mýtného vzrostly ceny pohonných hmot a další vstupy. Jen mýtné činí 7 Kč z každé
jízdenky, tato částka byla doposud kryta z výnosu jiných linek, což nelze donekonečna.