Co je to itinerář?Skrýt
Jedná se o podrobný rozpis letu.
Často kladené dotazy k odbavení letenek RyanairSkrýt
Online odbavení u letecké společnosti Ryanair je komplikovanější než u jiných aerolinek. U některých rezervací dochází také k častým komplikacím. Sepsali jsme pro vás postup při online odbavení a řešení komplikací, které se v případě letecké společnosti Ryanair mohou objevit. Aby byla vaše cesta bez komplikací od začátku až do konce, prosím prostudujte si důkladně postup odbavení. Veškeré informace najdete zde.
Co je to "ViewTrip"?Skrýt
Jedná se o internetové stránky napojené do centrálního rezervačního systému, kde lze zobrazit přehledný rozpis rezervace, dobu letu a čekání na přestup, stejně jako informace o jednotlivých letištích a destinacích. Rozpis své rezervace si můžete prohlédnout na webu viewtrip.travelport.com. Stačí zadat rezervační kód a příjmení cestujícího bez diakritiky.
Na co si dát pozorSkrýt
Platné cestovní doklady a vízum jsou samozřejmostí ... A právě proto! Přesvědčte se prosím, že máte v pořádku pas, ověřte délku platnosti nezbytnou pro vstup do země (mnoho zemí žádá, aby byl cestovní doklad platný ještě minimálně 6 měsíců po datu návratu). Jméno na letence musí být shodné se jménem v pasu (mějte na paměti např. cestujete-li krátce po svatbě). Ověřte si vízovou povinnost nejen cílové, ale i tranzitní země (tranzitní vízum je často rovněž nezbytné)!
Cestování s dětmiSkrýt
Letíte s dětmi? Poradíme vám, jak to zvládnout s úsměvem.
Doklady
Dítě musí mít vlastní pas nebo občanský průkaz, do 5 let musí cestovat v doprovodu dospělého.
Letenky
Dítě do 2 let - letenku většinou pořídíte za 10% z ceny. Musí při přistání a vzlétnutí sedět rodičům na klíně, připoutáno speciálním bezpečnostním pásem, případně použít autosedačku uzpůsobenou pro cestování v letadle. Povolená váha zavazadel je většinou menší, cca 10 kg, kočárek je přepravován zdarma. Je možné předem vyžádat košík (postýlku) pro dítě. Bývá umístěný v první řadě, která je vyhrazena pro matky s dětmi - více prostoru pro manipulaci s dítětem, více soukromí. Ideální je naplánovat si let na dobu jejich spánku, ideálně přes noc. Mějte u sebe dostatek plen, vlhčených ubrousků a přebalovací podložku. Pozor! Některé letecké společnosti vás nepřepraví s kojencem mladším 14 dnů.
Děti od 2 let - většinou hradí cca 67% ceny z letenky, v některých případech, zejména u levných letenek, platí plnou cenu. Pokud máte na výběr, kupte pro své dítě sedadlo u okénka. Let mu bude ubíhat rychleji.
Přeprava kočárku
Ideální je skládací golfový kočárek, který se vejde do rentgenového rámu. Na některých letištích vám kočárek zdarma půjčí. Kočárek je potřeba nahlásit při odbavení zavazadel a rozhodnout se, zda si jej na letišti ponecháte a odevzdáte při nástupu do letadla nebo jej odbavíte spolu se zavazadly. Podmínky pro přepravu kočárků se mohou u každého dopravce lišit, proto si vždy ověřte informace z konkrétního dopravce. Výhodou je, že rodiny s dětmi mají obvykle přednostní nástup do letadla.
Další možností je cestování v autosedačce. Pokud se rozhodnete pro tuto variantu, sedačka musí být certifikována pro použití v letadle.
Jídlo a pití na palubě
Dítě do 2 let nemá na jídlo nárok, jestliže sebou máte příkrmy, musí být v originálním obale a některé kontroly na letišti vyžadují jejich ochutnání, v letadle vám jej ohřejí. Pro děti starší 2 let je možné předem objednat dětské menu. Tekutiny jsou limitovány a to max. 100ml a maximálně do jednoho litru včetně léků, uzavřené v průhledném obalu. Pro speciální léky je třeba mít lékařské potvrzení o nutnosti jejich užívání, pro běžně používané (Kinedryl, Paralen) to nutné není. Raději se ale informujte u konkrétní letecké společnosti.
Na cestování s dětmi se dobře připravte!
Nezapomeňte oblíbenou hračku, jednoduché hry pro zábavu jak v letadle, tak na letišti. Oblíbenou zábavnou pro starší děti je sledování pohádek, hraní videoher, které jsou u dlouhých letů ve většině případů službou letecké společnosti. Některé společnosti mají pro děti různé pozornosti - společenské hry, palubní deník nebo plyšové hračky. Připravte si náhradní oblečení, nikdy nevíte, co se může stát. Proti přetlaku v letadle pomůže bonbón nebo žvýkačka, u kojenců jej nakojit nebo mu dát napít z lahve.
A to nejdůležitější - buďte trpěliví! Jsou to přece jenom děti.
Je možné nastoupit cestu v době přestupu?Skrýt
Není. Cestující je povinen využít jednotlivé lety v tom pořadí, v jakém jsou uvedeny na letence. Pokud není jakýkoliv let využit v uvedeném pořadí (například první úsek), letecká společnost ihned zruší všechny zbývající úseky cesty, včetně zpáteční cesty, a to bez náhrady (tzv. no show).
S jakým předstihem se mám dostavit k odbavení?Skrýt
Doporučení pro odlety z Prahy: Na letiště se prosím dostavte minimálně 2,5 hodiny před odletem evropských spojů. U dálkových letů minimálně 3 hodiny před odletem. Některé letecké společnosti mohou pro odbavení požadovat delší dobu. Popis bezpečnostních postupů na evropských letištích najdete v záložce Přepravní podmínky.
Kompletní informace jak se připravit na odlet čtěte zde.
Můžete doporučit nějaké praktické rady pro cestu?Skrýt
Před odletem se snažte dobře a dostatečně vyspat. Únavu a ospalost po cestě do jiného časového pásma lze omezit nastavením biologických hodin na cílové časové pásmo (tím, že budete chodit spát dříve nebo později).
Lehká tělesná námaha, například procházka, vás osvěží a uvolní, abyste se po příletu cítili lépe. Po odbavení je také dobré projít se po terminálu.
Bolesti v uchu způsobené změnou tlaku se zbavíte takto: zacpěte si prsty nos, zavřete ústa a polkněte nebo se zavřenými ústy jakoby vyfoukněte vzduch. Pomůže také žvýkačka.
Malé děti je možné zklidnit kojením nebo lahví opatřenou dudlíkem.
Do letadla si vezměte pohodlné, volné oblečení (nejlépe z přírodních vláken).
Pokožku před vysoušením suchým vzduchem v letadle chraňte dobrým zvlhčovačem.
Jezte v době, kdy se běžně jí ve vašem cílovém časovém pásmu. Snídaně bohatá na bílkoviny a oběd a večeře bohaté na sacharidy pomůžou upravit vaše biologické hodiny.
Prospěje i pohyb během dne, zvláště můžete-li zařadit také lehké cvičení nebo procházku. (Zdroj: ČSA Review)
Jaká je povolená váha zavazadel?Skrýt
Povolenou váhu zavazadel stanovují přepravní podmínky jednotlivých dopravců. V současné době se povolené hmotnosti zavazadel u jednotlivých dopravců značně liší nebo si letecké společnosti účtují za přepravu zavazadel zvláštní příplatky. Vždy se prosím předem informujte u našeho specialisty, není-li povolená váha uvedena přímo ve vašem rozpisu letu.
Pokud letíte s přestupemSkrýt
Pokud letíte s přestupem, při odbavení se informujte, zda vaše zavazadla poletí až do cílové destinace (tak je tomu ve většině případů), nebo zda je třeba si je při každém přestupu vyzvednout a znovu odbavit.
Aktuální informace Vám budou podány na checkinu.
Jak postupovat v případě reklamace letenky?Skrýt
Smlouva o přepravě je uzavřena mezi cestujícím (vámi) a leteckou společností. Prodejce letenky zde figuruje jako zprostředkovatel a nemůže tedy zodpovídat za chybně poskytnutou přepravu leteckou společností. Reklamaci je nutné v takovém případě postoupit dopravci. Jde-li o reklamaci letenky chybně vystavené oproti vaší objednávce, kontaktujte neprodleně vystavující kancelář naší společnosti. Z titulu zprostředkovatele odpovídáme za řádně uzavřenou smlouvu o přepravě. Každá reklamace je řešena individuálně. Nebudete-li si kdykoliv jisti, jak v případě reklamace nejlépe postupovat, neváhejte se obrátit na naše pracovníky, kteří vám rádi poradí.
Jaké jsou storno podmínky u již vystavené letenky?Skrýt
Záleží na podmínkách tarifu, v němž byla vaše letenka zakoupena. Vždy se informujte o konkrétních podmínkách ještě před zakoupením letenky! Obecně platí, čím levnější letenka je, tím jsou podmínky více restriktivní. Cenově výhodné letenky jsou obvykle po vystavení v případě zrušení rezervace (byť před zahájením přepravy) nevratné a neměnné. Vždy doporučujeme sjednat si pojištění proti stornovacím poplatkům ze zdravotních důvodů. Toto pojištění můžete zakoupit také v našich kancelářích současně s úhradou letenky. Pozor, pojištění stornovacích poplatků ze zdravotních důvodů lze uzavřít nejpozději právě v den zakoupení letenky. Cestujete-li s tzv. low cost leteckou společností (nízkonákladová letecká společnost), podmínky zrušení letenky jsou specifickou záležitostí. Informujte se prosím před zakoupením letenky.
Jak stornovat již vystavenou letenku?Skrýt
V případě, že žádáte stornování již vystavené letenky, informujte se prosím, za jakých podmínek je možné storno provést. Některé tarify (zvláště ty cenově výhodnější) mohou mít storno poplatek ve výši ceny letenky. Vždy o vašem požadavku informujte co nejdříve agenta, který vystavoval letenku. Storno letenky je nutné provést osobně nebo písemně, například emailem. V případě emailového požadavku je storno požadavek akceptován až potvrzením ze strany našeho pracovníka. Vždy si ve vlastním zájmu potvrzení doručení žádejte. Na nedoručené emaily, emaily zaslané na chybnou emailovou adresu či telefonické požadavky na storno v případě již vystavené letenky nemůže být brán zřetel.